Pokémon is een van de grootste mediafranchises in de wereld. Maar waarom noemen we Pikachu en consorten zo? Haal je badges maar tevoorschijn en ontdek de betekenis achter de naam Pokémon.
Pokémon staat voor Pocket Monsters en is in 1996 vastgelegd door Japanse maker Game Freak. Pocket Monsters kun je vertalen als zakmonsters of monsters die in je (broek)zak passen.
De naam Pokémon is gekozen door middel van een proces dat wasei eigo heet: het Japans maken van Engelse woorden. In dit geval waren dit ‘pocket’ en ‘monsters’. De geestelijk vader van Pokémon, Satoshi Tajiri, maakte hier Poketto Monsutā van en plakte de afkortingen aan elkaar om het nog lekkerder te laten bekken. Pokémon!
In Japan wordt de naam niet afgekort en staat de serie bekend als Poketto Monsutā.
Pokémon had eerst een andere naam
Pokémon is echter niet de eerste naam van de franchise: eerst heette het Capsule Monsters.
Deze naam komt van Japanse Gashapon-machines: machines waar je tegen de betaling van wat muntjes een kleurrijke capsule gevuld met wat leuks kunt krijgen.
Waarom de naam tóch geen stand hield? De oorspronkelijke makers, Game Freak, kregen er maar geen rechten op. Hierom werd de naam eerst veranderd naar CapuMon en toen, Pokémon!
Toch leek het er lang op dat Capsule Monsters zou blijven. Zelfs in 1995, een jaar voordat de games in Japan uitkwamen, heetten ze nog zo.
Leuk feitje: Pokémon is een zogenoemd porte-manteauwoord: twee woorden die samen één zijn geworden en beide betekenissen combineren. Ander voorbeelden zijn advertorial (advertentie en editiorial) of podcast (iPod en broadcast).
Het concept achter Pokémon
Op 10 oktober 1999 maakten wij voor het eerst kennis met Pokémon, via de computerspellen Pokémon Red & Pokémon Blue voor de Game Boy. De hype was toen in de rest van de wereld al een tijdje aan de gang. In Japan verschenen de oorspronkelijke spellen (daar Pocket Monsters Green en Pocket Monsters Blue) drie jaar eerder.
Tot slot: waar komt het concept Pokémon zelf vandaan? Nou, het vangen en trainen van al deze krachtige wezens is gebaseerd op de favoriete hobby van Tajiri. Als kind ging hij er graag op uit om insecten te vangen, en hij hoopte op een dag ook mensen buiten het platteland, om iedereen op de wereld ook deze mogelijkheid te geven. Dat is aardig gelukt, Tajiri!
Meer weten over de oorsprong van Pokémon?
Voor gamewebsite N1-UP schreef ik hier een achtergrondartikel over, die ingaat op de totstandkoming van het spel én het brein achter de serie: Satoshi Tajiri. Wist je bijvoorbeeld dat hij nauw moest samenwerken met legendarische gamedesigner Shigeru Miyamoto om Pokémon tot realiteit te maken? (Foto: The Pokémon Company)
Meer etymologievoer: de rekenkundige herkomst van computer
Wist je dat… we het woord videospel aan Pong te danken hebben?